Bekijk hier de meest gestelde vragen.
We staan steeds voor je klaar mocht je nog verdere vragen hebben.

FAQ

Consultatie

Waar dien ik mij aan te melden?

Meld je aan bij onze hoofdingang (Poperingseweg 16). Onze onthaalmedewerker zal je doorverwijzen naar de psychiater.

Kom ik alleen op consultatie?

Je kan gerust iemand meenemen die voor je ondersteunend kan zijn.  

Wat is de kostprijs van een consultatie?

Dit kan verschillend zijn van arts tot arts. Bespreek dit vooraf telefonisch met de arts.

Hoe betaal ik mijn consultatie?

Er zijn verschillende betaalmogelijkheden. Bespreek dit vooraf telefonisch met de arts.

Opname

Wat moet ik meehebben?
Identiteitskaart, dag- en nachtkledij, sportkledij en je persoonlijk gerief. Bedlinnen voorzien wij voor jou.

Wat is het verschil tussen een volledige opname en dagbehandeling?

Bij een volledige opname overnacht je in het ziekenhuis. Er is wel mogelijkheid tot vrije tijd, bezoek en weekendregeling. Na een volledige opname kan dagbehandeling een vervolg zijn.

Bij dagbehandeling overnachten cliënten niet in het ziekenhuis. Dagbehandeling wordt aangeboden op weekdagen (met uitz. van feestdagen). Het aantal dagen en uren van aanwezigheid verschillen per afdeling. 

Is er Wifi aanwezig?
Ja, stellen we gratis ter beschikking.

Wat mag ik wel of niet op mijn kamer hebben?
Laptop, gsm en tablet zijn toegelaten. Andere toestellen zijn niet toegelaten omwille van brandveiligheid. Een tv-toestel kan je huren. Je mag snoep, snacks en frisdrank meebrengen.

Zal ik alleen kunnen slapen?
We hebben één- en tweepersoonskamers. De prijs is sterk verschillend (kijk naar de rekenmodule op de pagina Opname). Afhankelijk van beschikbaarheid en financiële mogelijkheden kan je een keuze maken. Mogelijks biedt jouw hospitalisatieverzekering een tussenkomst. Neem dus zeker contact met hen.

Mag ik telefoneren?
Gsm-gebruik is toegelaten. Tijdens de therapiesessies vragen we om jouw toestel uit te schakelen.

Hoe lang duurt een opname meestal?
De meeste opnames zijn vrijwillig en je blijft controle houden over jouw behandeling. De duur is moeilijk te voorspellen, omdat we een traject op maat voor je uitstippelen waarbij je herstel centraal staat. We overleggen steeds met jou en jouw familie.  

Hoe zit het met mijn werk?
Wanneer je opgenomen bent, ben je arbeidsongeschikt. Werken tijdens jouw opname is dus niet mogelijk. Wanneer je klaar bent voor ontslag, is progressieve tewerkstelling bespreekbaar.

Wat met mijn werkgever?
De maatschappelijk werker verbonden aan jouw afdeling kijkt samen met jou om alle administratie in orde te brengen.

Wie komt allemaal te weten dat ik hier opgenomen ben?
We respecteren het beroepsgeheim. Dit betekent dat we geen informatie delen met derden zonder jouw toelating. Jouw recht op privacy is sterk gewaarborgd. 

Wanneer wordt dagtherapie georganiseerd?
We volgen de werkdagen en werkuren. Deze kunnen wat verschillen per afdeling. Weekend en feestdagen kan je thuis doorbrengen. In overleg bepalen we het aantal dagen. Toch vinden we het belangrijk om elkaar te leren kennen. Om een goed behandelplan op te stellen, vragen we daarom in de beginfase een grotere aanwezigheid.

Bezoek

Mag er bezoek komen?
Bezoek is zeker en vast toegestaan. Bezoek van familie en kennissen stimuleren we sterk. Er zijn vaste bezoekuren waaraan bezoekers zich moeten houden. Deze verschillen per afdeling. De bezoekuren kan je raadplegen via de pagina Bezoek.

Mag er bezoek komen op de afdeling als ik in dagopname ben?

Cliënten in dagopname gaan iedere avond naar huis. Daarom laten we tijdens een dagopname geen bezoek toe. 

Kan ik de opgenomen cliënt bellen? 

Je kan de cliënt steeds bellen, behalve tijdens de therapiemomenten. Wanneer je de patiënt niet per gsm kan bereiken, bel naar Onthaal (057 23 91 11). De onthaalmedewerker verbindt je met de afdeling.